中学生の言語的援助要請スキルと援助不安,被援助志向性の関連

書誌事項

タイトル別名
  • チュウガクセイ ノ ゲンゴテキ エンジョ ヨウセイ スキル ト エンジョ フアン ヒエンジョ シコウセイ ノ カンレン

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究の目的は中学生の言語的援助要請スキル,援助不安と被援助志向性の関連を検討することであった。被援助志向性は学校心理学の枠組みに沿った問題領域が設定された。具体的には,学習領域,心理領域,社会領域,進路領域,健康領域で問題が認められ,自分で解決しようしても解決できない場合に,友人,教師にどの程度援助を求めるかが質問された。東京都内の中学生503名を対象に調査が実施され,欠損値が認められなかった462票が分析に使用された。分析の結果,(1)友人に対する被援助志向性では学習,心理,社会,健康領域において言語的援助要請スキルと正の関連,進路領域においては,言語的援助要請スキルと正の関連,援助不安は負の関連であった。(2)教師に対する被援助志向性については,学習,進路,健康領域で言語的援助要請スキルと正の関連,援助不安と負の関連であった。心理領域では言語的援助要請スキルと正の関連,社会領域では援助不安と負の関連であった。

The purpose of this study was to investigate the relationship between junior high school students' verbal expression skills for help-seeking, concerns about helping and help-seeking preferences. Junior high school students were asked about their help-seeking preferences toward friends and teachers in academic, emotional, interpersonal, career and health problems. Questionnaires completed by students resulted in 462 usable responses. The results of analyses of variances were as follows: (1) verbal expression skills for help seeking were positively related to help seeking preferences toward friends in academic, emotional, interpersonal and health problems, (2) concerns about helping were negatively related to help seeking preferences, whereas verbal expression skills for help-seeking were positively related to help seeking preferences toward friends in career problems, (3) concerns about helping were negatively related to help seeking preferences, whereas verbal expression skills for help-seeking were positively related to help seeking preferences toward teachers in academic, career and health problems, (4) verbal expression skills for help-seeking were positively related to help seeking preferences toward teachers in emotional problems and concerns about helping were negatively related to help seeking preferences toward teachers in interpersonal problems. The implication of this study was discussed.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ