ドーナツ型水槽と市販の砂・土を用いた簡便な地層形成実験 ─小学校第6学年の地層の学習のために─

書誌事項

タイトル別名
  • ドーナツガタ スイソウ ト シハン ノ スナ ・ ツチ オ モチイタ カンベン ナ チソウ ケイセイ ジッケン : ショウガッコウ ダイ6 ガクネン ノ チソウ ノ ガクシュウ ノ タメニ

この論文をさがす

抄録

type:Article

ドーナツ型水槽に市販の砂・土を投入して地層を形成させる6つの実験を行った:実験A(マサ土のみ),実験B(川砂のみ),実験C(花の土のみ),実験D(黒土のみ),実験E(マサ土・黒土),実験F(川砂・黒土)。実験E・Fでは地層境界が明瞭で,ほぼ水平な地層が形成されたが,実験A・B・C・Dでは,形成された地層の境界が不明瞭であった。そこで,マサ土と黒土,川砂と黒土の組み合わせが地層形成実験に用いる試料として適していることが分かった。本研究で試行した実験では,軽量の小型水槽を用い,試料を実験前にふるいにかけたりせずにそのまま使用できるとともに,給砂には紙コップを使用しているため,実験の準備が容易で,教員への負担が少ない。

Six experiments on strata formation with a donut-like water tank were conducted using commercially available sand and soil; masa soil (Experiment A), river sand (Experiment B), soil for planting flowers (Experiment C), black soil (Experiment D), masa soil and black soil (Experiment E), and river sand and black soil (Experiment F). In Experiments E and F, the strata with obvious bed contacts were formed. On the other hand, the bed contacts were relatively unclear in Experiments A, B, C, and D. Therefore, it was suggested that the experiments using masa soil and black soil (Experiment E) and river sand and black soil (Experiment F) were suitable as elementary school lessons on strata formation. These experiments do not ask teachers for special preparation before carrying out the experiments such as sieving materials and setting sand supply equipment.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ