書誌事項
- タイトル別名
-
- ドーナツガタ スイソウ ト シハン ノ スナ ・ ツチ オ モチイタ カンベン ナ チソウ ケイセイ ジッケン : ショウガッコウ ダイ6 ガクネン ノ チソウ ノ ガクシュウ ノ タメニ
- Simple Experiments of Strata Formation Using a Donut-like Water Tank and Commercially Available Sand and Soil: For a Lesson on Strata Formation in the 6th Grade of Elementary School
この論文をさがす
説明
type:Article
ドーナツ型水槽に市販の砂・土を投入して地層を形成させる6つの実験を行った:実験A(マサ土のみ),実験B(川砂のみ),実験C(花の土のみ),実験D(黒土のみ),実験E(マサ土・黒土),実験F(川砂・黒土)。実験E・Fでは地層境界が明瞭で,ほぼ水平な地層が形成されたが,実験A・B・C・Dでは,形成された地層の境界が不明瞭であった。そこで,マサ土と黒土,川砂と黒土の組み合わせが地層形成実験に用いる試料として適していることが分かった。本研究で試行した実験では,軽量の小型水槽を用い,試料を実験前にふるいにかけたりせずにそのまま使用できるとともに,給砂には紙コップを使用しているため,実験の準備が容易で,教員への負担が少ない。
Six experiments on strata formation with a donut-like water tank were conducted using commercially available sand and soil; masa soil (Experiment A), river sand (Experiment B), soil for planting flowers (Experiment C), black soil (Experiment D), masa soil and black soil (Experiment E), and river sand and black soil (Experiment F). In Experiments E and F, the strata with obvious bed contacts were formed. On the other hand, the bed contacts were relatively unclear in Experiments A, B, C, and D. Therefore, it was suggested that the experiments using masa soil and black soil (Experiment E) and river sand and black soil (Experiment F) were suitable as elementary school lessons on strata formation. These experiments do not ask teachers for special preparation before carrying out the experiments such as sieving materials and setting sand supply equipment.
収録刊行物
-
- 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 70 221-227, 2022-02-28
大阪教育大学
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390854717494866176
-
- NII書誌ID
- AA12812439
-
- ISSN
- 24329630
-
- NDL書誌ID
- 032022114
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDL