書誌事項
- タイトル別名
-
- Use of Table-Talk Role-Playing Game (TRPG) to Promote Communication Behaviors among Children with ASD
説明
本研究では,自閉スペクトラム症(ASD)または注意欠陥多動性障害(ADHD)のある小学生3名を対象に,テーブルトーク・ロールプレイングゲーム(TRPG)を用いた余暇活動を実施し,児童同士のコミュニケーション行動の変容について検討した。加藤ら(2019)による「いただきダンジョンRPG」において,ゲーム上の場面区分「探索フェイズ」「戦闘フェイズ」が,児童同士の発話量と発話内容にどのような変化をもたらすかについて,実際の活動場面からトランスクリプトを作成して分析した。その結果,児童同士の発話量が「探索フェイズ」「戦闘フェイズ」の両方において増加し,発話内容も多様化した。この結果から,TRPG を用いた余暇活動は,同年代の他者とのコミュニケーションや交流機会の成功体験を蓄積できる活動として,ASD 児にとって有用であることが示唆された。
This study examined the improvement of communication behaviors among children with ASD using table talk role-playing game (TRPG). Three students with ASD or ADHD participated in this study and played TRPG for seven sessions. The participants were assessed on the changes of communication behaviors in the “Battle” and “Seek” phases (Kato, 2019). We analyzed the communication behaviors by the transcript of TRPG playing sessions. Results of transcript showed that the frequency and variations of communication behaviors improved in both phases. This study suggested that TRPG was effective for ASD students to have experience of successful communication and interaction among peers of the same age.
収録刊行物
-
- 岡山大学教師教育開発センター紀要
-
岡山大学教師教育開発センター紀要 12 343-357, 2022-03-30
岡山大学教師教育開発センター
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390854717874979328
-
- ISSN
- 21861323
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- OpenAIRE