小・中・高校教員の教職に対する自己認識-教師に対する有効な学校コンサルテーションのために-

書誌事項

タイトル別名
  • ショウ チュウ コウコウ キョウイン ノ キョウショク ニ タイスル ジコ ニンシキ キョウシ ニ タイスル ユウコウ ナ ガッコウ コンサルテーション ノ タメニ
  • SELF-RECOGNITION ON THE PART OF PRIMARY, LOWER, AND UPPER SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN RELATION TO THEIR PERCEPTION OF TEACHING. -For Effective School Consultation To Teachers-

この論文をさがす

説明

type:Article

学校心理学研究の立場から,学校臨床心理士などの専門家が,教師の本来の役割や機能をより有効に引き出す学校コンサルテーションを行うために,小中高校教員を対象として,教師の教職に対する自己認識についての意識調査を行った。その結果,教師の自己認識は校種や性別で差があり,教師の自己有能感はアイデンティティ次元,自己評価,教師ストレスと関係があることなどが明らかとなり,さらに教師や教師集団への学校コンサルテーションは,校種や性別,教師の自己認識に応じて行なう方がよいことが明らかにされた。今後,教師の人間性に関する研究がさらに行われ,学校外の専門家が教師個人への心理的な援助に加えて,教師の教職に対する自己有能感を高めるための具体的な支援や教師ストレスに対応したストレスマネジメント実践など「教員への学校コンサルテーション」を継続的に行うことで,児童生徒の成長発達を促す援助がより有効なものとなると思われる。

This study is concerned with teachers' self-recognition towards their perception of teaching. A survey was conducted, from the standpoint of school psychology, on primary, lower, and upper secondary school teachers' self-recognition in order to improve consultation by the experts such as school psychologists which can better extracts teachers' roles and functions. Two main findings were drawn from the questionnaire: first, teachers' self-recognition varies according to the types of school and genders of teachers; second, teachers' perception of self-competence is related to the levels of identity, self-evaluation, and teachers' stress. The result suggests that school consultation should be designed based on the types of school, genders of teachers, and their levels of self-recognition. Further investigation on teachers' personality is expected to construct better consultation which enables them to enhance pupils' and students' sound development: school consultation should include the experts' efforts to raise teacher's self-competence and improve their stressmanagement skills as well as the usual psychological support and instruction to teachers.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ