Bibliographic Information
- Other Title
-
- アメリカ ソウゴウセイ コウコウ ノ コウゾウテキ トクシツ ニ カンスル ジレイテキ ケンキュウ チイキ カクサ オ チュウシン ニ
- Characteristics and Structure of the American Comprehensive High Schools : The Gap in the School Districts
Search this article
Description
type:Article
アメリカの総合制高校は, 地域の生徒をすべて受け入れて多様な教育を行う「総合制」, 無選抜制, 無償性, 地域性, 男女共学制を原則とする後期中等教育機関である。教育課程として, 一般にアカデミック, ジェネラル, ボケーショナルという三種のプログラムを提供している。この総合制高校はアメリカの公教育の発展と社会文化的基盤の上に成立し発展してきたものであるが, その民主的性格や大衆教育的特質が支持されて, 日本だけでなく諸外国における高校教育制度改革の理想的モデルとみなされてきた。しかし現実には, アメリカ総合制高校は, 理念として教育の民主主義を重視する一方で, 実態として地域格差に基づく学校格差と学校内部のトラッキングという不平等問題を抱え込んできた。本稿では, フィラデルフィア大都市圏における3地域-3高校の事例調査に基づいて, この総合制高校の実態を地域格差に焦点を当てて考察した。その結果, アメリカの総合制高校もまた平等主義と能力主義の対立葛藤にさらされており, その改革が理論的・実践的課題であることを明らかにした。
Comprehensive high schools in the United States provide universal matriculation, and variegated forms of education to all students of their school district. Generally they have three kinds of programs: academic, general, and vocational course education. These American high schools are conducted on the principles of being “comprehensive", non-selective, cost free, and coeducational. They stand on and have developed from a social base of American public education development and social cultural characteristics. They have been thought of as a model of high school system reform not only in Japan but also in many foreign countries because of their characteristics of democratic and mass education. The American comprehensive high schools attach importance to the ideal of democracy in education. But in actual conditions they have the problem that educational inequality arises from school ranking based on the gap in school districts and tracking inside schools. In this paper I considered the actual conditions and problems of the comprehensive high schools, focusing on the gap in the school districts, as shown in a case study that was done in three high schools in the three school districts in the Greater Philadelphia area. Consequently it is clear that the American comprehensive high schools are faced with the conflict between egalitarianism and meritocracy, the reform of which is a fundamental issue in education.
Journal
-
- 大阪教育大学紀要 第IV部門 : 教育科学
-
大阪教育大学紀要 第IV部門 : 教育科学 50 (2), 237-251, 2002-01-31
大阪教育大学
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390856045101011456
-
- NII Article ID
- 110000119502
-
- NII Book ID
- AN00028222
-
- ISSN
- 03893472
-
- NDL BIB ID
- 6195848
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL Search
- CiNii Articles