インクルーシブ教育システムの構築における特別支援教育の機能的役割に関する検討 ― 自立活動の広がりと深化の観点から ―

書誌事項

タイトル別名
  • A Study on the Functional Role of Special Needs Education in the Construction of an Inclusive Education System ― From the Viewpoint of Expanding and Self-reliance Activities ―

この論文をさがす

抄録

本研究では,特別支援教育に関する学びの連続が困難な現状に着目し,歴史的経緯と制度の検証から特別支援教育の理解と運用上の課題を明らかにし,インクルーシブ教育システム構築を念頭に置いた学びの連続性を確保するための要因について検討することを目的とした。調査の結果,それまで特殊教育として場面限定的に深化した経緯をもつ特別な指導が,全ての教育場面で性急に充実した実践を求められることになったことにより,教育場面に混乱が招かれていることが明らかになった。さらに,混乱した状況の鍵概念が「自立活動」であることを特定し,全ての教育者への周知,的確な理解と実践力の育成,専門性のある人材の育成や専門家との連携などの課題があることが明らかになった。

In this study, we focused on the current situation where the continuity of learning about special-support education is difficult, and aimed to clarify the understanding and operational issues of special-needs education from the historical background and verification of the system, and to examine the factors to ensure the continuity of learning with the construction of an inclusive education system in mind. The results of the survey revealed that confusion has arisen due to the fact that special guidance for physical and mental disabilities, which had been deepened in a limited manner as special education, was urgently required to be enriched and implemented in all educational situations upon the start of special support education. Furthermore, it was identified that the key concept of the confusing situation is “Self-reliance activity,” and it became clear that there are issues to be addressed, such as making this concept known to all educators, fostering accurate understanding and practical skills, fostering personnel with expertise, and collaborating with specialists.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ