潜在制止と知覚学習に関する理論の動向-刺激先行提示効果の機構-

Bibliographic Information

Other Title
  • センザイ セイシ ト チカク ガクシュウ ニ カンスル リロン ノ ドウコウ シゲキ センコウ テイジ コウカ ノ キコウ
  • Theoretical Review of Latent Inhibition and Perceptual Learning Phenomena: Searching for Mechanisms of Stimulus Pre-exposure Effect

Search this article

Abstract

type:Article

潜在制止現象と知覚学習効果との関連性をベースとして,刺激先行提示効果の機構を探るため,発展著しい近年の理論の動向を展望した。潜在制止研究では文脈を変化させることにより,制止が弱まるという文脈特異性効果が見られる。この効果をはじめとする一連の研究から,「注意」(Mackintosh, Pearce & Hall)や「リハーサル」の役割を強調する理論(Wagner)よりも,連合学習の中に記憶検索的要因を取り入れた理論が妥当であると考えられる。それらの理論として,コンパレータ仮説(Miller)や検索理論(Bouton)があげられる。一方,弁別学習で見られる知覚学習効果は潜在制止とは対立する現象である。前述の諸理論で知覚学習を説明するのは困難である。HallらおよびMcLarenらは,Wagner説を出発点としながらも,刺激と文脈を1つの複合体と仮定し,刺激要素間連合の考え方を導入して,潜在制止と知覚学習を統一的に説明しようとした。いわば両現象を包括した刺激先行提示効果の説明モデルである。特にMcLarenらのモデルは,簡潔性に欠けるきらいがあるが,その適用性の広さから今後検討に値する理論である。

Recent development of mechanisms of stimulus pre-exposure effect was reviewed on the basis of studies on latent inhibition and perceptual learning phenomena in animals. There has been a fact called context-specificity effect, defined as disruption of latent inhibition due to a change of context between pre-exposure and conditioning trials. This effect and its related phenomena suggest the feasibility of Millers comparator hypothesis and Boutons retrieval theory both which introduced memory-retrieval mechanisms to associative model of learning, rather than theories by Mackintosh and Pearce & Hall who emphasized the role of attention and also Wagners SOP model stressed rehearsal factors of memory. Perceptual learning effect, which is, however, a quite opposite phenomenon of latent inhibition, cant be explained properly by theories mentioned above. Models proposed independently by Hall and McLaren, which incorporated Wagner's associative premises into their theories, are attempts to explain consistently both latent inhibition and perceptual learning effect by assuming 1 a formation of compound unit consisted of stimulus in salience and context and 2 connections among elements within a stimulus or a unit. Of these, McLarens model should be worth investigating further because of its applicability to other learning effects despite of a lack of parsimony of the model.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top