表情に基づく動画再生速度の自動調節による外国語学習支援システムの実装と理解度に与える影響の評価

書誌事項

タイトル別名
  • Implementation of Language Learning Assistance System by Video Playback Speed Adjustment Based on Facial Expressions and Evaluation of Its Effect on Learners' Comprehension

この論文をさがす

抄録

リスニングやシャドーイングなどの外国語を学習する方法があるなかで,多視聴という方法がある.多視聴とは,多くの動画を見ることにより外国語を学ぶ方法である.しかし,多くの外国語学習者は母語話者と同じように外国語を聞き取る,または読み取ることが難しく,動画の標準再生速度についていけない場面に直面する.そこで我々は,外国語学習者の理解度に応じて動画の再生速度を自動調節することにより,動画の視聴を支援するシステムを開発した.我々のシステムは,外国語学習者がコメディドラマ内の笑いどころにおいて笑っていると動画の内容を理解している,また,逆に笑っていないと動画の内容を理解していないと判断する.実験結果より,本システムは英語初学者から中級者の層(実験環境においてはTOEIC Listening&Readingスコア550以上700未満の層)に対し,動画内容の理解を促進させる働きがあることが判明した.本システムを用いることにより,母語話者向けの動画を多視聴の教材とする際に,外国語学習者のリスニング能力を超えた教材も扱うことができるため,教材選定の選択肢を広げることができる.本論文において我々は,予備実験の詳細について述べるとともに,本実験の実験人数を追加し,統計的に有意な再解析を行った結果を述べる.再解析の結果,先行研究と同様に,本システムは初学者から中級者に対し有効であることを示した.

Among the various methods used for learning a second language (L2), such as listening and shadowing, Extensive Viewing involves watching plenty of videos. However, it is difficult for many L2 learners to smoothly and effortlessly comprehend the video content created for native speakers at the original speed of the video. Therefore, we developed a language learning assistance system that automatically adjusts the playback speed according to the learner's comprehension. If the learners laugh at the punchlines of comedy dramas, then our system determines that the learners have understood the content, and vice versa. Experimental results show that our system can aid learners with a relatively low L2 ability (from 550 to 695 in terms of the TOEIC Listening&Reading Score) in effectively understanding the video content. Therefore, our system can widen the learners' possible options with regard to the native speakers' videos as Extensive Viewing material. In this paper, we discuss our preliminary study in detail and the re-analysis of the main experiment in that we included additional participants for statistical significance. The results show that our system is desirable for participants with a relatively low English proficiency, thereby supporting the results of our prior experiment.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ