高等教育における批判的思考力の醸成とその過程 : 一般教育「環境研究」の事例

DOI 機関リポジトリ Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Fostering critical thinking and its process in higher education : the case of general education on environmental studies
  • コウトウ キョウイク ニ オケル ヒハンテキ シコウリョク ノ ジョウセイ ト ソノ カテイ : イッパン キョウイク 「 カンキョウ ケンキュウ 」 ノ ジレイ

この論文をさがす

抄録

本研究の目的は,高等教育の学修成果の可視化に関するOECDの国際プロジェクトの一環として,2019年から2022年に,一般教育科目「環境研究」の授業において実施した批判的思考力の評価の分析結果を事例に,高等教育分野において未だ蓄積の浅い批判的思考力の学修評価の方法論とアプローチを導き出すことである。具体的な研究方法として,探究力,想像力,行動力,省察力の4つの領域における,学生の3時点での自己評価質問紙調査および授業後のフォーカス・グループ・インタビューを用いた。その結果,3時点測定法の有効性が確認された。また,一貫した連続性のあるカリキュラムデザイン,批判的思考力を発揮し行動する機会の提供と支援が,批判的思考力の習慣化と学びのスパイラルの過程の実現において重要であることが示唆された。This article aims at examining an emerging learning outcome assessment methodology and an approach to nurturing critical thinking abilities in higher education by examining the case of a General Education course in Environmental Studies conducted between 2019 and 2022 as part of the OECD’s international project on visualization of learning outcome of higher education on creativity and critical thinking. As a methodology, we conducted a statistical analysis to examine the perceived competencies before and after the course as well as students’ reflections after the course on their initial competencies and conducted a focus group interview with selected students in four domains of inquiring, imagining, acting, and reflecting. Given the results, we confirmed the effectiveness of the three-point assessment. Furthermore, the study implies that the consistency and continuity in the curriculum design and opportunities for students to practice and act on their critical thinking are essential for habituation of critical thinking and realizing its spiral learning process.

収録刊行物

  • 教育研究

    教育研究 (65), 13-28, 2023-03-31

    国際基督教大学

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ