ビジュアル・サウンドエフェクトを用いた筆記行動支援による学習効果の検証

書誌事項

タイトル別名
  • Verification of Learning Effectiveness by Supporting Writing with Visual and Sound Effects

この論文をさがす

抄録

ゲームをプレイする際に生じるポジティブな感情は学習効果を向上させることが知られており,ゲームの仕組みなどを学習に取り入れる,ゲーミフィケーションに関する研究が多数行われている.そこで本研究では,学習における行為の1つである「筆記」にゲームの要素を取り入れた視聴覚フィードバックを付与することで,学習意欲・学習パフォーマンスを向上させるシステムを提案し,検討する.具体的には,ディスプレイにペンが触れてから離れるまでのストロークを点・直線・曲線の3種類に分解・分類し,打撃・斬撃などの視聴覚効果を付与するシステムを実装する.また,実装システムの評価実験として,フィードバックなし・増幅させた筆記音のフィードバックあり・提案システムの3条件で,40分間の英単語書き取りおよび英単語テストと,40分間の日本語文の書き取りの2つのタスクを実施した.実験では,筆記文字数,筆記への印象,および記憶定着に与える影響を調査した.結果として,提案手法を用いた方式は,他の条件と比較して,筆記文字数や筆記への印象に好影響を及ぼすことが示された.

Playing games generates positive emotions, and it can improve the learning effect.Therefore, many studies have been conducted on gamification to incorporate the gaming experience into learning.In this study, we propose a system that improves learning motivation and learning performance by gamification of “writing,” which is one of the actions in learning.Specifically, our system breaks down and classifies strokes from the time the pen touches the display to the time the pen leaves the display into three types (point, straight, and curve lines).Moreover, it adds visual effects incorporating game elements such as blows and slashes and sound effects.As an evaluation experiment of the proposed system, two tasks were conducted: a 40-minute English word writing and English word test and a 40-minute Japanese sentence writing under three conditions: without feedback, with feedback of amplified writing sounds, and with the proposed system.We focused on number of written words, the impression of writing, and the effect on memory retention.The results showed that the proposed system had a more positive effect on the number of written words and the impression of writing than the other conditions.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ