書誌事項
- タイトル別名
-
- Analysis of Parent-Child Play Using the Dyadic Parent-Children Interaction Coding System
この論文をさがす
抄録
type:Article
本研究では親子対相互交流評価システム(Dyadic Parent-Children Interaction Coding System; DPICS)を用いて,母親6名とその子ども(計8組)を対象に親子間相互作用パターンを検討した。その結果,DPICSの3つの場面を通して質問が出現しやすいものの,DPICSの各カテゴリには時間的一貫性が低いものも存在することが示唆された。また,相互作用パターンは場面によって異なっていることや,間接的命令よりも直接的命令の方が肯定的な相互作用を生みやすいことが示唆された。本研究の結果から,DPICSを臨床場面で有効に活用する上での今後の検討課題について考察した。
In this study, we utilized the Dyadic Parent-Children Interaction Coding System (DPICS) to conduct an exploratory analysis of parent-child interaction patterns in play situation. Six mothers and their children (3 boys and 5 girls) were the participants of this study. DPICS was administered to these parent-child dyads to analyze the occurrence rate and temporal stability of DPICS categories, as well as interaction pattern characteristics. Results indicated that questions were frequently observed in all DPICS situations and some of the DPICS categories have low temporal consistency. Additionally, the mother-child interaction patterns varied depending on the context, with direct commands more likely to generate positive interactions than indirect commands. Based on these findings, we underscored the need to examine the relationship between DPICS categories and various psycho-social variables of parents and children to effectively apply DPICS in clinical settings.
収録刊行物
-
- 大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学
-
大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学 72 83-98, 2024-02-29
大阪教育大学
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390862312559789184
-
- NII書誌ID
- AA12812428
-
- ISSN
- 27593053
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB