教科教育法における模擬授業実施モデルに関する一考察-他者が作成した学習指導案を活用して-

書誌事項

タイトル別名
  • A Study on the Implementation Model of Microteaching in Teaching Methods of the Subject: Utilizing Instructional Plans Created by Others

この論文をさがす

抄録

type:Article

教科教育法において、学習指導案の作成と模擬授業の実施は、必須の学修である。しかし、従来の大学での学修では、「指導案を書けない等の学生がいる」等、教育実習等での授業実践力として十分な技量の獲得ができていないとの指摘がある。そこで、「学校の組織的研究力向上共同研究事業」により得られた学校現場における校内授業研究での、他学年・他教科の教員が学習指導案の改訂に積極的に関与する、学習指導案を事前に練り上げる等の協働作業の方法を、大学における教科教育法での模擬授業に応用した。結果、他者が作成した学習指導案〈細案〉を用いた模擬授業の実施が、授業者、学習指導案作成者等にとって有効であったことを紹介し、模擬授業実施のモデルとして提案する。

In Teaching Methods of the Subject, the preparation of teaching plans and the implementation of mock classes are essential learning experiences. However, it has been pointed out that students have not been able to acquire sufficient skills to practice teaching in educational practice, for example, "some students cannot write instructional plans," etc. in conventional university studies. Therefore, I applied the methods of collaborative work in in-school class research discovered through the "Joint Research Project for Enhancing Organized Research Capabilities in Schools," in which teachers of other grades and subjects are actively involved in the revision of lesson plans and in the advance development of lesson plans, to mock classes in subject teaching methods at the university. As a result, we found that the use of a detailed lesson plan created by others was effective for both the teacher and the creator of the lesson plan, and we propose it as a model for the implementation of mock classes.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ