小学校教師の社会科観の形成過程に関する研究 ―初任期教師に着目して―

書誌事項

タイトル別名
  • Study on the Process of Formation of Elementary School Teachers’ perspective on Social Studies -Focusing on rookie teachers-

抄録

本研究は,初任期の小学校教師が何を拠り所として社会科観を形成しているのか,また自身の社会科観をどのように発展させていこうとしているのかを明らかにしようとするものである。調査の結果,初任期小学校教師は,大学時代の卒業論文を書くために所属したゼミでの学びが核となり,日々の授業での子供観察や教材研究,生徒指導の経験など,新しい経験や価値観に出会うことを通して不足している部分を補いながら自身の社会科観を形成しており,社会科観は流動的であることが明らかになった。また,社会科を通して育てたい子供像については,教師のよりよい未来社会への志向が,社会科の役割に対する考えの核となっており,社会科を生徒指導や生活指導と密接に関連する教科であると認識していた。

The purpose of this study is to clarify what rookie elementary school teachers rely on to form their perspectives on social studies and how they try to develop their own perspectives on social studies. I conducted interviews with rookie elementary school teachers hearing their own views on social studies and the process of forming their perspectives on social studies. As a result of the survey, it was revealed that the perspective of social studies held by rookie elementary school teachers is in the process of forming their own view of social studies while filling in the gaps through encountering new experiences and values, such as observing children in daily classes, researching teaching materials, and experiencing student guidance, based on what they learned in the seminar they belonged to in order to write their graduation thesis in college. In addition, with regard to the image of children that they want to nurture through social studies, teachers' aspirations for a better future society are at the core of their thinking about the role of social studies, and they recognize that social studies is a subject that is closely related to student guidance and life guidance.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ