An Educational Material and an Exercise for Introduction to Event-driven Programming with Turtle Graphics

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  • タートルグラフィックスを用いたイベント駆動型プログラミングの導入教材と例題の提案

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タートルグラフィックスはプログラミング初学者のための古典的な導入教材であり,現在でも手続き型プログラミングの基礎概念を教育するために用いられている.今日では,それ以外のプログラミングパラダイムも重要であり,とりわけ,JavaScriptが用いられるウェブアプリケーションでは,イベント駆動型プログラミングが要求される.本研究では,タートルグラフィックスをJavaScript版ライブラリとして開発し,さらにそれをイベントを発火できるように拡張した.この教材を文系大学での授業で使用し,複数のタートルをイベントによって連携させる課題を受講生に課したところ,高い教育効果が見られたので報告する.This paper proposes an educational material to learn fundamentals of event-driven programming with turtle graphics. Turtle graphics are the classic introductory teaching materials for a programming beginner. Turtle graphics use to teach concepts of procedural programming, but other programming paradigms are also important. Especially, many web applications are written in JavaScript and they are designed with the paradigm of event-driven programming. We have developed a library of turtle graphics in JavaScript and extended it to trigger events. We use this library in a programming class in a liberal arts college. In that class, we gave the assignment which two or more turtles cooperate with triggering and capturing events and many students submitted their great works.

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Details 詳細情報について

  • CRID
    1571980077826177280
  • NII Article ID
    110009551345
  • NII Book ID
    AN10096193
  • Text Lang
    ja
  • Data Source
    • CiNii Articles

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