Enhancement of robustness and detection of abnormal operation conditions for marine fuel cells
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- 北原 辰巳
- Principal Investigator
- 九州大学
About this project
- Japan Grant Number
- JP21H01549
- Funding Program
- Grants-in-Aid for Scientific Research
- Funding organization
- Japan Society for the Promotion of Science
- Project/Area Number
- 21H01549
- Research Category
- Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
- Allocation Type
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- Single-year Grants
- Review Section / Research Field
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- Basic Section 24020:Marine engineering-related
- Research Institution
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- Kyushu University
- Project Period (FY)
- 2021-04-01 〜 2024-03-31
- Project Status
- Granted
- Budget Amount*help
- 17,420,000 Yen (Direct Cost: 13,400,000 Yen Indirect Cost: 4,020,000 Yen)
Research Abstract
舶用燃料電池の発電性能を向上させるためには,電解質膜を適正な湿潤状態に保ちドライアップを防ぐとともに,電極触媒層で生成した過剰な水分を速やかに排出してフラッディングによる酸素供給の阻害を防ぐことが重要である.そこで船舶特有の幅広い運転条件下でセパレータ流路からガス拡散層を通り電極触媒層に至るまでの酸素・水蒸気・液水の物質輸送を促進させてロバスト性を向上させるためのガス拡散層に関する設計指針を確立する.また交流インピーダンス法により燃料電池の各部過電圧を精度良く解析し,運転中の電池本体および補機の異常を早期に検知し,燃料電池スタック全体の故障を未然に防ぐための異常診断技術を確立する.
Details 詳細情報について
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- CRID
- 1040006432266606976
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- Text Lang
- ja
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- Data Source
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- KAKEN