Reconsideration of Teacher Training Standardization Policy from a Gender Perspective: Based on a Nationwide Survey
About This Project
- Japan Grant Number
- JP21H00829 (JGN)
- Funding Program
- Grants-in-Aid for Scientific Research
- Funding Organization
- Japan Society for the Promotion of Science
Kakenhi Information
- Project/Area Number
- 21H00829
- Research Category
- Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
- Allocation Type
-
- Single-year Grants
- Review Section / Research Field
-
- Basic Section 09020:Sociology of education-related
- Research Institution
-
- Hokkaido University of Education
- Project Period (FY)
- 2021-04-01 〜 2024-03-31
- Project Status
- Completed
- Budget Amount*help
- 8,320,000 Yen (Direct Cost: 6,400,000 Yen Indirect Cost: 1,920,000 Yen)
Research Abstract
本研究の目的は、教員スタンダード化政策における教員のキャリア形成の政策的問題を、ジェンダーの視点から明らかにすることである。 教員育成に関する教育改革は、教員のキャリア形成を官制主導でスタンダード化する方向で進行している。2017年に策定が義務化された「教員育成指標」はその目玉である。だが、統制的な指標で(1)どのような教師が育つのか、(2)教員の自律的な力量形成やキャリア形成の多様性は許容されるのかという点で問題がある。 本研究では、ジェンダーの視点をもとに①教員のキャリア形成全国調査と、②各県の「教員育成指標」の質的分析を行い、教員育成システムが持つ教員の階層化と分断のメカニズムを解明する。
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1040287907249156096
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- KAKEN