データが拓く自動車駆動系おける能動振動制御の新展開:物理モデリングからの脱却

About This Project

Japan Grant Number
JP25K17561 (JGN)
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding Organization
Japan Society for the Promotion of Science

Kakenhi Information

Project/Area Number
25K17561
Research Category
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Basic Section 20010:Mechanics and mechatronics-related
Research Institution
  • Kyushu University
Project Period (FY)
2025-04-01 〜 2028-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
4,810,000 Yen (Direct Cost: 3,700,000 Yen Indirect Cost: 1,110,000 Yen)

Research Abstract

自動車の快適性・性能の向上に必須である駆動系のアクティブ振動制御は従来,制御対象である駆動系の物理モデルに基づき制御器が設計されていた.しかし様々な非線形性や,経年劣化に伴う不確かさを持つ駆動系に対し,制御器設計に適する正確かつ簡潔な物理モデルの導出は極めて困難である.本研究は当該課題の抜本的解決を見据え,物理モデリングを必要としない新しいアクティブ振動制御法を提案する.提案手法では,制御器の設計問題を駆動系の入出力データのみから定式化された最適化問題に帰着させる.提案手法は従来手法と比較して,高性能な制御器がより簡便・低コストに設計できる.

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