学習者はどのように評価基準を構築したか

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タイトル別名
  • ガクシュウシャ ワ ドノ ヨウ ニ ヒョウカ キジュン オ コウチク シタ カ
  • How Do the learners Create the Evaluation Criteria?

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説明

本稿では,評価活動を日本語教育実践の文脈と関連付けた上で,その意義と課題を考察した。具体的には,学習者が,評価の目標や基準を関係的に創り出し,更新し続けていく評価活動を組み込んだ日本語教育実践を行い,そこでは,実際にどのような評価活動が展開され得るのかを明らかにした。分析の結果,学習者が,教師から提示された基準を,一連の活動を通してとらえ直し,自身らの言葉で意味付け,共有していくプロセスが抽出された。このプロセスを経て,学習者が,新たな評価理論を構築したことが明らかになった。上記の分析結果を踏まえ,「評価基準を協働で創造していく場の設計」の重要性を主張した。

This report investigates and analyzes the process of mutual self-evaluation activities in Japanese language education practices. The analysis leads to the following arguments: firstly, the evaluation criteria, which is defined by a teacher, is redefined by the learner through a series of activities: secondly, the student achieves linguistic competence while he or she even upgrades the targeted evaluation criteria and goals through the learning process. Finally, as a conclusion, I stress the importance of a class design, in which students discuss and create the evaluation criteria in the course of collaboration.

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