文法クラス内でのX-Word Grammar Theory 実践による 学習フィードバックならびにその効果: 量的・質的双方の観点からの考察

書誌事項

タイトル別名
  • An examination of the learners’ feedback sheets and test results about X-Word Grammar theory in grammar class through quantitative and qualitative analysis
  • ブンポウ クラス ナイ デ ノ X-Word Grammar Theory ジッセン ニ ヨル ガクシュウ フィードバック ナラビニ ソノ コウカ リョウテキ シツテキ ソウホウ カラ ノ コウサツ

この論文をさがす

抄録

論文

本大学では、2016 年度より英語習熟度の低い学生のために基本的な英語運用能力を高めるためのファンデーションコースが創設されたが、3 年目に入りあらたに文法クラスに日本人には馴染みのないX-Word Grammar Theory が試験的に導入された。本論文はそのコースに在籍する48 名に対し、その実践効果を学習者の振り返りシートと事前・事後テストの結果から分析を行い探索した。結果、担当教員が違う2 クラス両方ともに学習効果が見られ、各々の学習目標に改善が見られる事が分かった。又、質的探索からは学習者達が新しい学習法を前向きに捉え、従来の文法指導とは違う点で迷う過程を経ながらも、最終的に達成感や文法学習に対する意欲を持つ者が多くいる事が分かった。

This study investigates the students' beliefs and effectiveness about the X-word grammar theory in the grammar class for the foundation course. The number of participants of this study was 48 students in the foundation course which was established in 2016. The researcher conducted pre-and post-test and half of the participants were asked to answer for the rubric chart including the short comment space after every class as a qualitative study besides the quantitative study. The test results showed the significant improvement as an integrated course and most of the students got motivated and felt accomplishment about learning grammar after experiencing the process of struggling being taught by the new grammatical theory.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050001338017531264
  • NII論文ID
    120006583181
  • NII書誌ID
    AA12028997
  • ISSN
    24347841
  • Web Site
    http://hdl.handle.net/10775/3534
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    departmental bulletin paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ