主体的・対話的で深い学びを具現化する視点に関する研究 : 積雲高度測定実験における理科授業デザインの実践

書誌事項

タイトル別名
  • シュタイテキ ・ タイワテキ デ フカイ マナビ オ グゲンカ スル シテン ニ カンスル ケンキュウ : セキ クモコウド ソクテイ ジッケン ニ オケル リカ ジュギョウ デザイン ノ ジッセン
  • シュタイテキ・タイワテキ デ フカイ マナビ オ グゲンカスル シテン ニ カンスル ケンキュウ : セキウン コウド ソクテイ ジッケン ニ オケル リカ ジュギョウ デザイン ノ ジッセン
  • Shutaiteki taiwateki de fukai manabi o gugenkasuru shiten ni kansuru kenkyū : sekiun kōdo sokutei jikken ni okeru rika jugyō dezain no jissen
  • The practice study focused on the investigational activity process in science lessons : the experience of measuring the height of cumulus cloud

この論文をさがす

抄録

type:text

In science lessons, teachers aim to construct learner's scientific concepts from meaningful experiences and discussions. According to Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology's curriculum guidelines, teachers need to realize the Proactive, Interactive, and Deep Learning in Japan. We have a great deal of interest in the feasibility of this learning. In this study, we focused on the learning with Investigational Activity Process in high school's geoscience classes. In practice, we tried to examine the possibility of the instructional design for science lessons about measuring the height of Cumulus Cloud by using Performance Assessment. Students worked positively and actively to measure its height from both observation and theory experiences. We analyzed the student's portfolios and discussions. As a result, this study revealed that instrctors's designs of science lessons which incorporate learner's Investigational Activity Process, will realize a constructive relationship with the Proactive, Interactive, and Deep Learning.

原著論文

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ