A Conceptual Analysis of Motivational Elements of Gamification as Viewed Through the Six Sub-theories of Self-Determination Theory

Bibliographic Information

Other Title
  • 自己決定理論の 6 つの下位理論を通して見た ゲーミフィケーションの動機づけ要素の概念的分析

Search this article

Description

This literature based conceptual study seeks to build upon previous work into the relationship between educational gamification and motivation, as explicated by the principles of Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000). Key published works on gamification have been examined, by situating them within the framework of the six sub-theories of Self-determination Theory, with the aim of providing insight into the factors of gamification which significantly impact learner motivation. Brief summaries of the six sub-theories (Causality Orientations Theory, Cognitive Evaluation Theory, Basic Psychological Needs Theory, Organismic Integration Theory, Goal Contents Theory, and Relationships Motivation Theory) are offered, followed by a discussion of studies which address specific aspects of each model.

本稿は文献に基づく概念研究であり、自己決定理論(Deci & Ryan, 2000)の原則によって説明される教育用ゲーミフィケーションとモチベーションの関係をめぐる既存の研究を発展させることを目的とする。ゲーミフィケーションに関する主要な論文を、自己決定理論の 6 つの下位理論の枠組みの中に位置づけながら検討し、学習者のモチベーションに大きな影響を与えるゲーミフィケーションの要因を明らかにしようとした。6 つの下位理論(因果性志向理論、認知評価理論、基本的心理的欲求理論、組織的統合理論、目標内容理論、関係性動機づけ理論)を短く要約した上で、各モデルの特定の側面を対象とした諸研究について考察している。

Journal

  • 紀要

    紀要 15 51-62, 2023-03-31

    多摩大学グローバルスタディーズ学部

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top