自己決定理論の 6 つの下位理論を通して見た ゲーミフィケーションの動機づけ要素の概念的分析

書誌事項

タイトル別名
  • A Conceptual Analysis of Motivational Elements of Gamification as Viewed Through the Six Sub-theories of Self-Determination Theory

この論文をさがす

説明

This literature based conceptual study seeks to build upon previous work into the relationship between educational gamification and motivation, as explicated by the principles of Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000). Key published works on gamification have been examined, by situating them within the framework of the six sub-theories of Self-determination Theory, with the aim of providing insight into the factors of gamification which significantly impact learner motivation. Brief summaries of the six sub-theories (Causality Orientations Theory, Cognitive Evaluation Theory, Basic Psychological Needs Theory, Organismic Integration Theory, Goal Contents Theory, and Relationships Motivation Theory) are offered, followed by a discussion of studies which address specific aspects of each model.

本稿は文献に基づく概念研究であり、自己決定理論(Deci & Ryan, 2000)の原則によって説明される教育用ゲーミフィケーションとモチベーションの関係をめぐる既存の研究を発展させることを目的とする。ゲーミフィケーションに関する主要な論文を、自己決定理論の 6 つの下位理論の枠組みの中に位置づけながら検討し、学習者のモチベーションに大きな影響を与えるゲーミフィケーションの要因を明らかにしようとした。6 つの下位理論(因果性志向理論、認知評価理論、基本的心理的欲求理論、組織的統合理論、目標内容理論、関係性動機づけ理論)を短く要約した上で、各モデルの特定の側面を対象とした諸研究について考察している。

収録刊行物

  • 紀要

    紀要 15 51-62, 2023-03-31

    多摩大学グローバルスタディーズ学部

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ