- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Music classes as Musical Topos
Bibliographic Information
- Other Title
-
- “音楽的場”としての音楽科授業 ~教師の観を中心に~
- "オンガク マトバ"ト シテ ノ オンガクカ ジュギョウ : キョウシ ノ ミ オ チュウシン ニ
Search this article
Description
時間数削減、行事の増加、教員配置不足等の中学校音楽科の現代的な課題を抱えながら、歌唱・器楽・創作・鑑賞の活動領域のバランスの取れた授業実践を展開するためには、一人ひとりの教師の力量が問われることになる。教師の授業スタイルは、学校文化と関わりを持ちながら変容していくが、最も影響を受けるのは学習者(児童・生徒)との相互作用であり、教師は、学習者との対話を基盤に教育内容や方法を探求している。本研究では、エンゲストロームの活動理論を援用した仮説モデル(森脇・根津,2009)を用いて中学校音楽科の授業における学習観、学力観が形成されるプロセスを検討した。
Journal
-
- Bulletin of the Integrated Center for Educational Research and Practice Mie University
-
Bulletin of the Integrated Center for Educational Research and Practice Mie University 35 13-18, 2015-03
三重大学教育学部附属教育実践総合センター
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050845764100749568
-
- NII Article ID
- 120006763955
-
- NII Book ID
- AA11451572
-
- HANDLE
- 10076/00018514
-
- NDL BIB ID
- 026302516
-
- ISSN
- 13466542
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- NDL Search
- CiNii Articles