対話ロボットの人間へのアプローチ方法―対話ロボットの対話開始に対する戦略―

  • 佐竹 聡
    (株)国際電気通信基礎技術研究所知能ロボティクス研究所
  • 神田 崇行
    (株)国際電気通信基礎技術研究所知能ロボティクス研究所
  • Glas Dylan F.
    ATR Intelligent Robotics and Communication Laboratories
  • 今井 倫太
    (株)国際電気通信基礎技術研究所知能ロボティクス研究所 慶應義塾大学情報工学科
  • 石黒 浩
    (株)国際電気通信基礎技術研究所知能ロボティクス研究所 大阪大学大学院工学研究科
  • 萩田 紀博
    (株)国際電気通信基礎技術研究所知能ロボティクス研究所

書誌事項

タイトル別名
  • How to Approach Humans?-Strategies for Social Robots to Initiate Interaction-
  • タイワ ロボット ノ ニンゲン エノ アプローチ ホウホウ タイワ ロボット ノ タイワ カイシ ニ タイスル センリャク
  • —Strategies for Social Robots to Initiate Interaction—
  • —対話ロボットの対話開始に対する戦略—

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抄録

This paper proposes a model of approach behavior with which a robot can initiate conversation with people who are walking. We developed the model by learning from the failures in a simplistic approach behavior used in a real shopping mall. Sometimes people were unaware of the robot's presence, even when it spoke to them. Sometimes, people were not sure whether the robot was really trying to start a conversation, and they did not start talking with it even though they displayed interest. To prevent such failures, our model includes the following functions: predicting the walking behavior of people, choosing a target person, planning its approaching path, and nonverbally indicating its intention to initiate a conversation. The approach model was implemented and used in a real shopping mall. The field trial demonstrated that our model significantly improves the robot's performance in initiating conversations.

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被引用文献 (3)*注記

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参考文献 (56)*注記

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