教室の室内環境の現状と課題に関するアンケート調査

  • 坂口 淳
    新潟県立大学国際地域学部国際地域学科 教授・博士(工学)
  • 小峯 裕己
    千葉工業大学工学部建築都市環境学科 教授・工博
  • 新保 幸一
    国立教育政策研究所文教施設研究センター センター長
  • 岩下 剛
    東京都市大学工学部建築学科 教授・工博
  • 上野 佳奈子
    明治大学理工学部建築学科 准教授・博士(工学)
  • 中野 淳太
    東海大学工学部建築学科 講師・博士(工学)

書誌事項

タイトル別名
  • QUESTIONNAIRE SURVEY ON THE CURRENT STATE AND ISSUES OF THE CLASSROOM ENVIRONMENT
  • キョウシツ ノ シツナイ カンキョウ ノ ゲンジョウ ト カダイ ニ カンスル アンケート チョウサ : ガッコウ シセツ ニ オケル カンキョウ ハイリョ ホウサク ニ カンスル チョウサ ケンキュウ(ソノ 2)
  • Part 2 Investigation of green renovation schemes in school facilities
  • 学校施設における環境配慮方策に関する調査研究 その2

この論文をさがす

抄録

The Japanese government is funding public school facilities to apply green renovation for reducing environmental load and improving indoor environmental quality. Questionnaire survey on current classroom environment was conducted for 2,138 teachers in elementary and junior high schools across Japan. Thermal environment of classrooms was voted to be hot in summer and cold in winter, with higher discomfort votes in summer. In classrooms without heating, 90% voted the room to be cold in winter even in southern areas of Japan such as Kyushu. Direct sunlight in classrooms was voted to be glary by 48% of the teachers while 70% switched on artificial lighting at all time during the class. Teachers in open-type classrooms were more sensitive to noise from neighboring classrooms than teachers in closed-type classrooms. Indoor air quality was not rated to be a problem, although ventilation systems are rarely installed in classrooms. Green renovation schemes need to take into account the potential needs to improve indoor environmental quality as well as reduction of environmental loads.

収録刊行物

参考文献 (12)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ