気づきを誘発する他者視点推薦手法-ナラティブ教材を使って(<特集>学習場面における他者との関わり-理論,実践,システム開発)

書誌事項

タイトル別名
  • Recommendation Method to Give Other Learner's Viewpoints in a Manga Textbook
  • 気づきを誘発する他者視点推薦手法--ナラティブ教材を使って
  • キズキ オ ユウハツ スル タシャ シテン スイセン シュホウ ナラティブ キョウザイ オ ツカッテ

この論文をさがす

抄録

A manga textbook with a narrative approach is a new tool for learners use of their knowledge. One of its unique points is that it enables learners to acquire knowledge from other learners' viewpoints. This paper proposes a recommendation method for presenting other learners' viewpoints in individual learning. The proposed framework consists of the following two phases; 1) by questionnaire, we extract scenes and their interpretations which learners pay attention to, 2) learners are given other learners' viewpoints and their interpretations through collaborative filtering. Intensive experiments using a manga textbook on the theme of business tie-up, involving a business scene, revealed that the proposed method gives learners an opportunity to obtain other learners' knowledge.

収録刊行物

  • 科学教育研究

    科学教育研究 34 (2), 154-166, 2010

    一般社団法人 日本科学教育学会

被引用文献 (2)*注記

もっと見る

参考文献 (22)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ