数学的コンセプション形成の理論的予測方略の開発 ―関数論を中心として―

  • 上ヶ谷 友佑
    広島大学大学院教育学研究科院生(日本学術振興会特別研究員)

書誌事項

タイトル別名
  • Development of Strategy for Theoretically Predicting Formation of Mathematical Conception: A Case of Function Concept
  • 数学的コンセプション形成の理論的予測方略の開発 : 関数概念を中心として
  • スウガクテキ コンセプション ケイセイ ノ リロンテキ ヨソク ホウリャク ノ カイハツ : カンスウ ガイネン オ チュウシン ト シテ

この論文をさがす

抄録

<p>   The purpose of this paper is to develop and propose the strategies for theoretical prediction of mathematical conception formation.  We elaborate the notion of hypothetical learning trajectory proposed by Simon (1995). The paper mainly consists of three parts. First, we formulated the general strategies for predicting a hypothetical learning trajectory through the reviews of previous research. Second, we formulated the conditions of some types of mathematical conceptions, focusing on the operative origin of mathematical conceptions and on the educational implication from constructivism.  Third, in order to show the usefulness of our formulation of the strategies for theoretical prediction of mathematical conception formation, we predicted a hypothetical learning trajectory when a student reads a Japanese high school mathematics textbook, and discussed the implication from our analysis.</p>

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ