司書養成課程の教育における「現実世界のタスク」の有効性:分類法演習の授業報告

この論文をさがす

抄録

司書養成課程の教育の「情報資源組織法」科目には,学習者のチベーションが下がる傾向が見られるという課題がある。この課題を解決するために,演習授業に「現実世界のタスク」の導入を試みた。本稿では,心理学分野におけるモチベーション理論と「現実世界のタスク」導入の可能性を概観した上で,「現実世界のタスク」を導入して行った分類法演習の授業の結果を報告する。

The “Organization of Information Resource” subject of the librarian training course exhibits the problem of learners' motivation tending to decrease. To solve this issue, we attempt to introduce “real-world tasks” to the exercise class. In this study, we explain the motivation theory in psychology and the possibility of introducing “real-world tasks,” and further report the results of conducting a classification exercise class using “real-world tasks.”

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ