- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Development of the scale for the effect of EQ education
-
- Komatsu Sahoko
- Tokuyama University
-
- Okano Keisuke
- Tokuyama University
-
- Ishikawa Hideki
- Tokuyama University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- EQ教育の効果測定のための尺度開発
Description
EQとは、Emotional Intelligence Quotientの略語であり、自分や他者の情動を表したり、認知、制御したりする力のことである。日本語では、情動知能、感情知性、心の知能指数などと呼ばれる。本研究は、徳山大学で実施されているEQ教育の効果を測定するための尺度を作成した。測定するEQは①自己認識(自己肯定意識・自我同一性)、②自立性・柔軟性(自尊感情)、③目的達成力(自己効力感)、④打たれ強さ・忍耐力(ストレスコーピング)、⑤他者理解・共感性、⑥自己表明力(アサーション)、⑦チームビルディング、⑧ソーシャリティの8つであり、それぞれ測定する尺度として6項目を選び出し、48項目からなるEQ質問紙を作成した。大学生335名(男性120名・女性215名)に対して、EQ質問紙(5点尺度)を実施した。得られたデータに主成分分析、信頼性分析を行い、最終的に32の質問項目を選び出した。
Journal
-
- Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology
-
Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2016 (0), 118-, 2016
The Japanese Society for Cognitive Psychology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282680652371712
-
- NII Article ID
- 130005430977
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed