- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Is color most important in toilet sign ? (2)
-
- KITAGAMI Shinji
- Graduate School of Environmental Studies, Nagoya University
-
- SUGA Sayaka
- Faculty of Sociology, Toyo University
-
- KIM Heejung
- Department of Psychology, University of California, Santa Barbara
-
- KOMEDA Hidetsugu
- Japan Society for the Promotion of Science School of Education and Social Policy, Department of Psychology, Northwestern University
-
- MIYAMOTO Yuri
- Department of Psychology, University of Wisconsin-Madison
Bibliographic Information
- Other Title
-
- トイレのマークは色が重要?(2)
- A cross-cultural study of stroop-like effect on cognition of toilet sign.
- トイレマークの認知におけるストループ様効果の比較文化的検討
Description
北神ら(2009, 認知心)では,日本人を対象として,ストループ様課題を用いて,トイレマークの認知に,色や形がどのような影響を及ぼすかを検討している.その結果,赤やピンクの男性マークや,青や黒の女性マークにおいてストループ様干渉が起こることが示された.つまり,日本人にとって,トイレのマークを認知する際,色情報が非常に重要であることが示唆されている.それでは,色によって,トイレの男女を区別する文化がない場合,ストループ様干渉は生じないのだろうか.本研究では,アメリカ人の大学生を対象として,ストループ様課題を用いて,トイレマークの認知に,色や形がどのような影響を及ぼすかを検討した.その結果,アメリカ人においても,ピンクで彩色された男性マークにおいて,ストループ様干渉が示された.先行研究の結果と併せて,これらの結果は,色のジェンダー・ステレオタイプという観点から考察された.
Journal
-
- Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology
-
Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2010 (0), 28-28, 2010
The Japanese Society for Cognitive Psychology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282680652575488
-
- NII Article ID
- 130005036589
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
- Crossref
-
- Abstract License Flag
- Disallowed