高等学校段階における生命現象の統一的な理解と説明のための「複製」概念の利用可能性について

書誌事項

タイトル別名
  • Use of the <i>Fukusei</i>—Replication and Reproduction—Concept in Japan for Comprehensive Understanding and Teaching of Life at High Schools
  • コウトウ ガッコウ ダンカイ ニ オケル セイメイ ゲンショウ ノ トウイツテキ ナ リカイ ト セツメイ ノ タメ ノ 「 フクセイ 」 ガイネン ノ リヨウ カノウセイ ニ ツイテ

この論文をさがす

抄録

The Japanese biological term Fukusei denotes some micro-level to macro-level biological phenomena. It can be interpreted as DNA replication at the molecular level directly, cell division at the cellular level indirectly, reproduction at the individual level, and speciation at the species level. The new Japanese national curriculum framework for high schools, the Course of Study (CS), assigns greater importance to teaching “Life possesses not only unity but also diversity.” We suggest that the Fukusei concept is applicable to this new curriculum for the most important commonality of life, and for comprehensive understanding and teaching of life, along with the course of the Japanese biology textbooks Basic Biology (Seibutsu-Kiso in Japanese) and Advanced Biology (Seibutsu in Japanese).

収録刊行物

  • 科学教育研究

    科学教育研究 38 (2), 157-161, 2014

    一般社団法人 日本科学教育学会

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ