教師教育におけるマンガ教材の開発と評価 : 協同学習の理論と方法を習得するための学習プログラムを事例として

  • 大黒 孝文
    同志社女子大学教職課程センター:神戸大学大学院人間発達環境学研究科
  • 竹中 真希子
    大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター
  • 稲垣 成哲
    神戸大学大学院人間発達環境学研究科

書誌事項

タイトル別名
  • Development and Evaluation of Teachers' Educational Materials Using Manga : A Case Study of an Educational Program on Cooperative Learning Theory and Methodology
  • キョウシ キョウイク ニ オケル マンガ キョウザイ ノ カイハツ ト ヒョウカ キョウドウ ガクシュウ ノ リロン ト ホウホウ オ シュウトク スル タメ ノ ガクシュウ プログラム オ ジレイ ト シテ

この論文をさがす

抄録

This paper introduces a program that developed educational materials for teachers using manga, and evaluates the effectiveness of such materials. Using manga for educational materials has the following merits: manga is easy to understand, interesting, accessible, and easy to review. Manga also allows control of information and multiple interpretations. The educational material we developed is designed to help teachers learn about cooperative learning methods applicable to science classes. To evaluate the educational material featuring manga, we used the material to teach students in a preservice teacher training class. As a result, we found that manga is easy to read, and effective in communicating cooperative learning methods. We also found that manga facilitates understanding of cooperative learning.

収録刊行物

  • 科学教育研究

    科学教育研究 33 (4), 338-347, 2009

    一般社団法人 日本科学教育学会

被引用文献 (2)*注記

もっと見る

参考文献 (14)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ