思考と表現の統合をもたらす「音楽づくり」の方法原理と教育的意義-デューイの「オキュペーション」概念をてがかりに-

Bibliographic Information

Other Title
  • シコウ ト ヒョウゲン ノ トウゴウ オ モタラス オンガクヅクリ ノ ホウホウ ゲンリ ト キョウイクテキ イギ デューイ ノ オキュペーション ガイネン オ テ ガ カリニ
  • The Principle of the Method and the Educational Implications of "Music-Making" for the Integration of Thinking and Expression-With the Framework of the Concept of "Occupation" by J. Dewey-

Search this article

Description

type:Article

本論は,デューイの「オキュペーション」概念をてがかりとして,思考と表現の統合をめざして実践した「音楽づくり」を分析し,その方法原理と教育的意義を明かにしようとするものである。「オキュペーション」概念の確信は経験の「実践的側面」と「知性的側面」の均衡にある。その視点から分析すると「音楽づくり」の「実践的側面」(表現)は音楽的諸要素を身体諸器官を使って操作するという行為となり,「知性的側面」(思考)は音楽的諸要素の諸関係を探求し,音や楽器(材料)と手法・技法・奏法(過程)に対する洞察を得る行為となる。そして両者を統合するものがイメージである。イメージは生活経験に基づいて形成される。「音楽づくり」においては,イメージが子どもの生活経験における論理と質の両方の認識を可能にし,その認識は生活感情を伴って行われるところに特徴をもつ。このことは,他の「オキュペーション」ではなしえないものであって,「音楽づくり」が芸術的な「オキュペーション」であることからくる特徴といえる。子どもは「音楽づくり」を通して,自分の経験の論理と質を生活感情をも含めて統合し,衝動を実現するエネルギーに支えられて音楽作品に結実させる。この結果,子どもにとって,外界を捉えるための自己の情報の枠組みを,論理と質と感情の統合したものとして組み替えていくことになる。これが「オキュペーション」としての「音楽づくり」における子どもの成長といえる。

The purpose of this study was to determine the principle of the method and the educational implications of "Music-Making" which was designed for the integration of the children's thinking and expression. The author analized the children's action and mental processes in "Music-Making" activities with the framework of the concept of "Occupation" by J.Dewey. The core of the concept of "Occupation" was in a balance between the intellectual and the practical phases of experience. In the practical phases of "Music-Making" the children worked the musical elements through their physical action. In the intellectual phases they developed the insight into materials and processes of music. The imagination mediated between two phases. The imagination was made on the basis of children's living experience. Through the imagination the children could see both of the logic and the quality in their living experience with their own feeling and emotion in their living lives. This was a characteristic of "Music-Making" as "Occupation". So children could integrate the logic and the quality with the living feeling in their own living experience into musical works under the process of the realization of impulse. Through "Music-Making" the children could reconstruct the framework of reference to the reality, integrating the logic and the quality of that with their feeling.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top