Two Minutes Lesson (TML) for a compliance with standard operating procedures

  • TAGUCHI Hirokazu
    Department of Trauma and Critical Care Medicine, Osaka City University, Graduate School of Medicine Osaka
  • NISHIUCHI Tatsuya
    Department of Trauma and Critical Care Medicine, Osaka City University, Graduate School of Medicine Osaka
  • TAKAMATSU Junpei
    Department of Trauma and Critical Care Medicine, Osaka City University, Graduate School of Medicine Osaka
  • YAMAMOTO Hiromasa
    Department of Trauma and Critical Care Medicine, Osaka City University, Graduate School of Medicine Osaka
  • YAMAMURA Hitoshi
    Department of Trauma and Critical Care Medicine, Osaka City University, Graduate School of Medicine Osaka
  • MIZOBATA Yasumitsu
    Department of Trauma and Critical Care Medicine, Osaka City University, Graduate School of Medicine Osaka

Bibliographic Information

Other Title
  • 標準業務手順書を遵守するためのツールとしてのTwo Minutes Lesson(TML)実施の試み
  • ヒョウジュン ギョウム テジュンショ オ ジュンシュ スル タメ ノ ツール ト シテ ノ Two Minutes Lesson(TML)ジッシ ノ ココロミ

Search this article

Description

<p>診療プロトコール,マニュアルなどの標準業務手順書(Standard Operating Procedures)を遵守する目的のひとつとしてTwo Minutes Lesson(TML)を実施した。救命救急センター医師10名(アンケートは臨床研修医を含む16名)に対して行つた。8種類の診療プロトコール(蘇生後脳症の体温コントロール,重症急性膵炎の動注療法等)に関するスライドを作成し,モーニングカンファレンス前2分間に指名医師が該当種目について説明した。TML実施前と2か月後にプロトコールの内容に関するテストを行つた。8名は点数が上昇したが,2名は逆に低下した。 アンケートではTMLは有効であると回答を得た。TMLは診療プロトコールの遵守に有効であると考える。</p>

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top