統計的に推測する力を育む統計カリキュラムの設計枠組み ― 方法論としてのカリキュラムマネジメントと逆向き設計論の検討を通して ―

  • 大谷 洋貴
    広島大学大学院教育学研究科院生(日本学術振興会特別研究員)

書誌事項

タイトル別名
  • Design Framework of Statistics Curriculum to Develop Statistical Inference Skill:Through Considering Curriculum Development and Backward Design as the Methodology
  • トウケイテキ ニ スイソク スル チカラ オ ハグクム トウケイ カリキュラム ノ セッケイ ワクグミ : ホウホウロン ト シテ ノ カリキュラムマネジメント ト ギャクムキ セッケイロン ノ ケントウ オ トオシテ

この論文をさがす

抄録

<p>  The focus of curriculum in new times moves from content to skill and capability.  The two methodologies for developing the new curriculum, curriculum development and backward design theory, are paid attention to.How can the two methodologies function for developing skill-and-capability-based curriculum?  This paper attempts to design the statistics curriculum to develop statistical inference skill thorough considering the two methodologies critically.  </p><p>  Skill-and-capability-based curriculum is developed in the following process: firstly, the overall staged development process of certain skill or capability is clarified; then the curriculum is designed based on the process; and the designed curriculum is implemented and improved by a teacher.  However, methodology of curriculum development can only function effectively for improving the teacher’s competency for implementing the designed curriculum.  Backward design theory can function effectively as guidelines for developing the curriculum based on the overall staged development process of certain skill or capability.  Thus, the addressed task to develop the skill-and-capability-based curriculum is to clarify the process and to design curriculum based on the process.  The overall staged development process of the statistical inference skill has been clarified in the previous study. </p><p>  The development process is regarded as a long-term curriculum in terms of backward design theory. In addition, it is necessary to design a short-term curriculum to develop the skill gradually in the process.  In other words, the short-term curriculum is designed in terms of the three aspects, that is, learning goal, assessment, and learning experience and teaching, which are examined specifically.  Finally, the suggestion for developing skill-and-capability-based curriculum in school mathematics and the remaining addressed issues are summarized.</p>

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ