知的障害児の数量感覚に関する実践的研究 第X報

書誌事項

タイトル別名
  • チテキ ショウガイジ ノ スウリョウ カンカク ニ カンスル ジッセンテキ ケンキュウ ダイ10ポウ

この論文をさがす

抄録

type:Article

遠山ら(1985)は「量こそ数学教育の出発点である」(p.6)と提唱し,知的障害児の数量の概念形成についても,量から数へという立場から数概念を確立していかなければならないと述べている。筆者らは量概念の形成の中でも特に,子どもたちが主体的に活動し生活経験の中から学び取った感覚が,数概念を確立していく過程でとても重要ではないかと考えた。 本研究では筆者らが行った日々の実践の中から,子どもたちが行った主体的な活動に焦点をあてて数量感覚に関する記録を整理することを目的とした。 第X報では,第I報から第IX報までの内容を算数・数学の単元別に整理し,数量感覚に結びつく子どもの活動について考察する。

Toyama's group suggests that "quantity is the starting point of mathematics education" and insists that mentally disabled children also form their general idea of amount on the process from the amount to the number. We formed a hypothesis that the general idea acquired in everyday experience of children's independent activities is especially important in forming the general idea of amount for mentally disabled children. Therefore, in this report, we recorded and classified the topics that are related to the sense of amount, focusing on the children's independent activities. By this 10th report, we would like to classify the activity by units of mathematics we already reported from the 1st to 9th report. And we also study what kind of activities is needed so that they can form the sense of amount.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ