- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
STEAM教育における創造(デザイン思考)プロセスの意義と役割
-
- Ohtani Tadashi
- 東京学芸大学大学院
Search this article
Description
<p>本稿ではSTEAM教育における実社会での新たな価値を創り出すための創造活動に焦点を当て,探究と創造の往還のサイクルの特徴について議論することが目的にある.特に,本稿では学習科学としてのLearning by Designの例等に含まれるデザイン思考の考え方を取り上げ,デザイン思考におけるデザイン(A)やデザイン(E)等による創造のプロセスの特徴について述べた.さらに,教科の活動でよく行われる造形や調理,ものづくり,プログラミング等の活動に関して,着想,アイデア化,実現するようなデザイン思考の視点で捉え,これらの創造活動が,どのように探究活動と結びつくのかについて,実際の教科横断における特徴を述べた.</p>
Journal
-
- Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education
-
Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 47 (0), 203-204, 2023
Japan Society for Science Education
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390580372660967552
-
- ISSN
- 24332925
- 09134476
- 21863628
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
-
- Abstract License Flag
- Disallowed