新幹線列車の突入によりトンネル入口に生じる圧縮波

  • 眞下 伸也
    西日本旅客鉄道(株)
  • 仲津 英治
    九州大学大学院総合理工学研究科エネルギー変換工学専攻
  • 青木 俊之
    九州大学大学院総合理工学研究科エネルギー変換工学専攻
  • 船崎 好助
    九州大学大学院総合理工学研究科エネルギー変換工学専攻
  • 松尾 一泰
    九州大学大学院総合理工学研究科エネルギー変換工学専攻

書誌事項

タイトル別名
  • Entry Compression Wave Generated by Shinkansen Train entering Tunnel

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説明

When a high-speed railway train enters a tunnel, it generates a compression wave ahead of it. Then the wave is propagated through the tunnel, and causes a pressure pulse which is called a micro-pressure wave when it arrives at the tunnel exit. In the past, compression waves generated by Shinkansen trains entering various tunnels were measured by West Japan Railway Company. The present paper shows the results of prime parameters such as pressure rise and waveform of the compression waves near the tunnel entrance measured in Shinkansen train-tunnel system. Using these results, the formation process of compression wave by a train entering a tunnel is discussed.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1390853649766996224
  • NII論文ID
    120002168874
  • NII書誌ID
    AN00055101
  • DOI
    10.15017/17322
  • HANDLE
    2324/17322
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    departmental bulletin paper
  • データソース種別
    • JaLC
    • IRDB
    • CiNii Articles
  • 抄録ライセンスフラグ
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