Bibliographic Information
- Other Title
-
- 学校改革に対する教員の心理的抵抗の払拭に関する実践的研究
- ガッコウ カイカク ニ タイスル キョウイン ノ シンリテキ テイコウ ノ フッショク ニ カンスル ジッセンテキ ケンキュウ
Search this article
Description
学校改革における教員の心理的抵抗を払拭するために,Kotterの8段階のプロセス,Edomondsonのチーミング理論を援用しながら約1年間にわたって学校における実践を行った。その結果,以下の点が明らかとなった。 1.聞くことからはじめるコミュニケーションが有効であること 2.推進チームを構築し,全体のファシリテート機能を持たせること 3.教科部会のなかにリーダーシップを発揮する構成員が必要であること
In order to eliminate psychological resistance of teachers in school reform activities, a practice in school has been performed for about a year while applying Kotter’s 8-step processes and Edmondson’s teaming theory. As a result, the following aspects have been revealed: 1. Communication started by listening to others is effective; 2. It is necessary to build up a promotion team having a function as the whole facility 3. Any constituent member capable of exercising leadership is required within a subject sub-committee.
Journal
-
- 鳴門教育大学学校教育研究紀要 = Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education
-
鳴門教育大学学校教育研究紀要 = Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education 31 21-32, 2016-02
鳴門教育大学地域連携センター
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390853649775487616
-
- NII Article ID
- 120006553388
-
- NII Book ID
- AA1212544X
-
- ISSN
- 18806864
-
- NDL BIB ID
- 027975916
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles