Japan's Colonical Responsibility and National Subject Formation

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  • ニホン ノ ショクミンチ セキニン ト コクミン シュタイ ノ ケイセイ

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Abstract

1990年代の日本では、冷戦の終結、アジア諸国の経済成長、昭和天皇の死などによって引き起こされた社会的状況の変化を背景に、日本の侵略戦争、植民地支配のもとで被害を受けた東アジアの人々が日本国家の責任を追及するという動きがはじまった。元日本軍「慰安婦」であった軍事的性暴力の被害女性が名乗りをあげ、それまで忘却・封印されてきた戦争・植民地責任が社会的な論争となった。知識人の間では「歴史認識論争」がおこり、続いて「歴史主体論争」へと発展していった。戦争責任は過去に幾度となく議論されてきたが、90年代での論争では、植民地支配の責任が1つの焦点になった。そうした展開の中、97年に日本の戦争責任資料センターにより「ナショナリズムと『慰安婦』問題」というシンポジウムが開かれたが、このシンポとそれに続く論争の中で、植民地支配の問題が国民主体の形成との関係で議論された。シンポには徐京植が参加し、「他者」に応答する責任が論争点となったが、徐が提起した戦後日本社会における「日本人」の特権の問題については議論が深まらなかったと思う。以下では、この問題に関した部分のシンポの議論を分析してみたい。シンポからすでに長い歳月が過ぎているが、そこで提起された問題は、今日の日本における中国や韓国との領土問題、それをめぐるナショナリズムの問題と結びついている。またアジア系の移民が増加する傾向にある日本社会では、「日本人の責任」だけでなく、「日本人」の意味が問われるようになっており、シンポの論争はそうした問いを考える上で示唆に富んでいると思われる。

This article examines where intellectuals in Japan stood on the question of responsibility for the colonial past at the turn of the millennium through analyzing arguments generated by the 1997 symposium, "Nationalism and the 'Comfort Women' Issue." The debate, which took place in a form of interethnic dialogue, focused on the question of national subject formation. The issue of Japanese historical responsibility, which drew a great deal of media and public attention in the 1990s, has yet to be resolved, and is at the beart of anti-Japanese sentiments currently escalating over territorial disputes. It is central to Japan's relations with its Asian neighbors in the twenty-first century. The debate on the issue I analyze here is important because the participants are influential public intellectuals who are shaping the thought and politics of Japanese society. Suh Kyung-Sik, a resident Korean thinker, asserted that people should take responsibility as Japanese so long as they had enjoyed Japanese privilege in postcolonial Japan. He criticized Ueno Chizuko and Hanazaki Kohei, scholars of feminism and multiculturalism respectively, for evading "Japanese" responsibility on the ground that accepting such responsibility effectively promoted national identity. as Japanese. Elaborating on Suh's arguments, Oka Mari, a specialist in Middle East literature and Third-World feminism, and Nakano Toshio, a specialist in intellectual history, illuminated the problematic nature of subject formation among Japanese liberals who approach the issue of responsibility from a universal perspective. Takahashi Tetsuya, a philosopher known for his critical work on the Yasukuni Shrine, argued that people should take both universal responsibility as human beings and particular responsibility as Japanese.

Journal

  • 人権問題研究

    人権問題研究 12-13 77-96, 2013-03

    大阪市立大学人権問題研究会

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