イモリにおける分散試行事態での道具的学習の不生起

書誌事項

タイトル別名
  • イモリ ニ オケル ブンサン シコウ ジタイ デ ノ ドウグテキ ガクシュウ ノ フセイキ
  • Nonoccurrence of Instrumental Learning under Widely-Spaced-Trial

この論文をさがす

説明

type:Article

先行諸研究では,集中試行条件の場合に,無尾・有尾両目の動物が道具的報酬学習においてほぼ同型の結果が報告されている。本研究は,ヒキガエルを用いて1日1試行という分散試行条件で道具的学習の生起を検討したMuzio et al.(2006)の実験デザインに即し,アカハライモリを用いて,分散試行で部分強化消去効果(PREE)と過剰訓練消去効果(OEE)を検討した(それぞれ実験1,実験2)。装置は直線走路であり,報酬はイトミミズである。実験1では,試行数と試行間間隔の異なる3群の連続強化群と,ランダム50%強化の1群,計4群が習得及び消去訓練を受けた。その結果,消去期で群間差がなく,PREE・逆PREE双方とも生起しなかった。さらに,習得(学習)効果と消去効果が見られなかった。実験2では,連続強化で試行数の異なる2群(10または30試行)が習得及び消去訓練を受けた。ここでも消去において両群間の差がなく,OEE・逆OEEとも見られなかった。実験2では,習得効果がわずかに確認されたが,消去では逆に走行潜時が短くなる傾向が見られた。本実験の結果は,ヒキガエルを用いて逆PREE及び逆OEEを見いだしたMuzio et al.(2006)の結果とは一致しなかった。集中試行条件では,イモリの学習が成立し,逆PREEが見いだされていることから(柴崎・石田, 2006),今回の結果は,イモリは試行間間隔が極めて長ければ一般的な習得・消去過程を示さなかったことが特徴である。このような試行間間隔の長短に左右されるイモリの学習が,他の学習形態においても生起するか否かについて検討する必要がある。

Although amphibians, descendents of the earliest quadrupeds, are among the valuable animals studying learning, there have been few studies with Urodela animals such as salamanders and newts compared with those of Anura such as frogs and toads. Previous studies demonstrated the comparable results regarding the performance on reward-related instrumental learning between animals from both orders under massed-trial condition. The present study focused on learning in newts under widely-spaced-trial condition in an attempt to replicate the study assessing a partial reinforcement extinction effect (PREE) and an overtraining extinction effect (OEE) in toads (Muzio et al., 2006). Newts received food-reinforced training under single-trial-per-day procedure in a straight alleyway. In Experiment 1, three partially reinforced groups and a continuously reinforced group (10 subjects in total were available) showed no significant acquisition and extinction effects in any performance measures. In Experiment 2, two groups of newts with 10 or 30 continuously reinforced trials (19 subjects in total) revealed a slight acquisition effect but no conventional extinction process. Both experiments failed to replicate Muzio et al. (2006)'s results which found significant learning phenomena. The gap between our former study which observed reversed PREE under massed-trial condition (Shibasaki & Ishida, 2006) and the present results with little evidence of learning under widely-spaced-trial condition suggested that there might be fundamental difference in activating a memory system between newts and toads, and leaves the solution for the issue to further experiments using other learning situations.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ