働き方改革における教員の業務と意識の変容をもたらす小学校の新たな組織のあり方-加配措置による授業を担当しない教員の活用-

Bibliographic Information

Other Title
  • ハタラキカタ カイカク ニ オケル キョウイン ノ ギョウム ト イシキ ノ ヘンヨウ オ モタラス ショウガッコウ ノ アラタ ナ ソシキ ノ アリカタ : カハイ ソチ ニ ヨル ジュギョウ オ タントウ シナイ キョウイン ノ カツヨウ
  • A New Elementary School Organization that will Change the Work Habits and Consciousness of Teachers in Work Style Reform: Utilization of Teachers who are Not in Charge of Classes in Additional Staff Measures

Search this article

Abstract

type:Article

本研究の目的は、学校の量的な業務の見直しと組織運営体制の見直しを一体化させた上で、教員の「働き方改革」を円滑に進めるための小学校の新たな組織のあり方について開発し検証することにある。具体的には、管理職と教職員との間に、授業を担当せずに校務の調整機能等を果たす「校務統括」を位置付けた。結果、業務改善、軽減が進み、週あたりの仕事時間が減少した。また事務業務等のストレスが低い傾向を示し、仕事への満足度は向上した。加えて個業的な側面が強かった組織が「階層性」を保ちながらも「校務統括」を結束点として双方向、多方向にコミュニケーションを図る「ピラミッド型+ウェブ型・ネットワーク型」組織が併存する様相を見せた。

The purpose of this research is to develop a new elementary school organization to facilitate the "work style reform" of teachers, integrating the review of the workload of the school and the review of the organizational management system. The paper suggests that the school deploy staff named “school affairs supervisor", who fulfills the function of coordinating school affairs without taking charge of classes. As a result, not only work improvement and mitigation have progressed, but also working hours per week have been reduced. In addition, the research showed a decrease in job stress and higher satisfaction among the teachers. Additionally, the once-disjoined organization have been changed into a coexisting "Pyramid-type and web-type / network-type", an organization which aims for interactive, multi-directional communication among teachers, under the influence of "school affairs supervisor", who has served as go-between while maintaining "hierarchy".

Journal

Report a problem

Back to top