「子どもの論理」の現代的捉えなおし-授業分析を通した「正しい」誤解の形成過程に関する検討-

書誌事項

タイトル別名
  • 「 コドモ ノ ロンリ 」 ノ ゲンダイテキ トラエナオシ : ジュギョウ ブンセキ オ トオシタ 「 タダシイ 」 ゴカイ ノ ケイセイ カテイ ニ カンスル ケントウ
  • Rethinking the “Logic of Child" in Today's World: Examination of the Forming Process of “Correct" Misconceptions through Lesson Study

この論文をさがす

説明

type:Article

本稿は、生活世界での体験や学びに基づいて子どもたちが自分なりに世界を理解する過程(「子どもの論理」)を分析・考察する。この分析・考察のために、本研究ではアクションリサーチの手法を活用し、そこで観察された子どもたちの学習の姿を事例として取り上げ、現代における学校での学びを取り巻く状況を整理し、それに対する方策を示した。現代の子どもたちは各種の学校外教育や動画視聴を通した「正しい」情報や知識へのアクセスが容易である一方で、そのような経験が「正しい」誤解の形成を生み出している。「正しさ」に手軽にアクセスできる現代において学校には、試行錯誤を通して子どもたちに「学びほぐし」をもたらすことが期待されている。

This paper examines the process of children's understanding in their own way (“logic of child"), based on their experiences and learning in the living world, by analyzing specific children's learning in the classroom. For this analysis, this study utilized action research methods and case study to organize the situation surrounding school learning in the modern age based on the children's learning observed there, and to show what schools can do to address this situation. While children today have easy access to “correct" information and knowledge through various types of out-of-school education and some stream viewing, such experiences form “correct" misconceptions. In this current tendency of easy access to “correctness," schools are increasingly expected to provide a process of trial-and-error and to help children “unlearn."

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ