- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
A Study on Driving Behavior Model with Lane Change on the Expressway Merging Area Considering the Driving Style
-
- GU Yu
- 九州大学大学院統合新領域学府オートモーティブサイエス専攻
-
- OEDA Yoshinao
- 九州大学大学院工学研究院
-
- TOI Satoshi
- 九州大学大学院工学研究院
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 高速道路合流区間における車線変更を伴う異なる運転スタイルを考慮した運転挙動モデルに関する研究
Description
<p>高速道路合流区間での運転者の合流パターンの選択は、持っている運転スタイルにかかわっていると見られる。さらに、異なる合流パターンは交通流に異なる影響を与えることが指摘されている。そこで、本研究では、NGSIM データベースにおける実測軌跡データを踏まえ、主成分分析及び K-means クラスタリングアルゴリズムを用いて運転スタイル識別モデルを構築し、過激型、普通型及び保守型運転スタイルに対する総合評価係数を算出した。また、二項 logit モデルを基づいて合流車両のギャップ選択プロセスを定量化分析し、的中率、ROC 曲線及び AUC 値によりモデルの妥当性を検証した。最後に、ギャップ選択モデルおよびセル・オートマトンを利用して交通流シミュレーションモデルを構築し、異なる運転スタイルを持つ運転者の割合が交通流への影響を分析した。</p>
Journal
-
- Proceedings of the Conference of Japan Society of Traffic Engineers
-
Proceedings of the Conference of Japan Society of Traffic Engineers 44 (0), 41-48, 2024
Japan Society of Traffic Engineers
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390864634468759808
-
- ISSN
- 27583635
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
-
- Abstract License Flag
- Allowed